A BKK
vezényletével elkezdődtek a budapesti útfelújítások, és a felújítandó utak
között végre valahára helyet kapott a kátyúrezervátum Újszász utca is. A XVI.
kerület egyik főutcájára a
"normál" burkolatcsere egyértelműen ráfér, viszont szerencsére ennél
többről van szó. Az MK honlapján olvasható, hogy az Újszász utcán
a Pilóta utcai valamint a Bökényföldi úti lámpás kereszteződéseknél előretolt
kerékpáros felállóhelyeket fognak felfesteni.
Valószínűleg nem én vagyok az egyetlen, aki cigánykereket hány örömében az Újszász utca felújításának híre hallatán, hiszen az útburkolat minősége hosszú évek óta finoman szólva kifogásolható. Aki örökbe akar fogadni egy kátyút, az gyorsan tegye, mert hamarosan véget ér a gödrök kerülgetésének és a belső szerveink zötykölődés okozta átrendeződésének korszaka. A slusszpoén csak most jön: az Újszász utca - sok más budapesti úttal egyetemben - két helyen is ún. előretolt kerékpáros felállóhelyet kap.
Ez az elsőre
nehezen értelmezhető fogalom újdonság a magyarországi kerékpáros közlekedés
történetében (ha úgy tetszik, az Újszász utcán bringás történelmi pillanatokat
fogunk átélni :)), viszont Nyugat-Európa számos városában bevált már. Létezik ugyan már Budapesten is a Széna tér melletti Varsányi Irén utcában (ez volt az első a fővárosban), de tömegesen csak a mostani beruházásokat követően fog elterjedni. Arról van
szó, hogy a pirosnál a kerékpárosok az autós záróvonaltól néhány méterrel
előrébb lévő kerékpáros záróvonal előtt sorakozhatnak föl, és ezzel nagyon
praktikusan megelőzik azt, hogy a kocsik mellett jobb oldalt torlódjanak fel.
Az előretolt kerékpáros felállóhelyet
továbbá fel lehet osztani kanyarodó sávokra, így a balra kanyar sokkal
kényelmesebbé válik a bringások számára (feltételezem, hogy a Pilótánál és a
Bökényföldinél is így lesz kialakítva). Az sem elhanyagolható előny, hogy a biciklistákat előre engedik a lámpánál, hiszen ezzel a forgalom sebességét is csillapítják.
Előretolt kerékpáros felállóhely Brüsszelben |
Azt viszont szomorúan tapasztalom, hogy az előretolt záróvonalakon kívül kerékpársávok kialakítását egyik forrás sem említi, holott az Újszász utca annyira széles, hogy minimális szélesítéssel lazán elférne rajta a kétoldali kerékpársáv. Hogy miért lenne fontos, azt hiszem nem meglepő. Egyrészt Sashalmot és Cinkotát összekötő fontos útvonalról beszélhetünk, amelyen ha a felújítást követően példaértékű kerékpársáv futna, korszerűbb, biztonságosabb alternatívát jelenthetne a vele párhuzamos Veres Péter úti járda-kerékpárúttal szemben. Megszülethetne a XVI. kerület első kerékpársávja, amely a "hétvégi" kerékpárosokat rászoktathatná a szabályos úton való közlekedésre az idegesítő és veszélyes járdázás helyett.
Természetesen ez az eredmény is szuper, csak így tovább, viszont kerékpársáv felfestése nélkül némi hiányérzetem támad. Mintha reggel felvenném az alsógatyámat, az ingemet és a cipőmet, de a nadrágomat elfelejteném...
Az Újszászon kívül még két utat újítanak fel a XVI. kerületben a BKK közleménye szerint: az egyik a szentmihályi György utca egy szakasza, a másik a cinkotai Vidám vásár utca, amelyeken viszont kerékpáros infrastruktúra nem létesül. A Vidám vásár utca esetében a Kerékpárosklub ezt furcsállja (én is, akárcsak az Újszász utcai kerékpársáv kifelejtését). Vigaszdíjként viszont az is nagyon jó, ha maga az útburkolat kisimul, mert a Vidám vásár utcában akkora nyomvályúk tátonganak, hogy csak na, ráadásul pont a kerékpárosok nyomvonalán futnak.
A részleteket és a felújítások várható idejét a BKK közleményében olvashatjátok, az útépítésekkel párhuzamosan létesülő bringás infrákat pedig az MK oldalán.
View 2011. évi útfelújítások Budapesten in a larger map
A BKK térképe a felújításra váró utakról