Egy régi és hosszúra nyúlt történet vége záródott le a múlt héten, mikor elvitték a bringaúton pihenő betonkockákat. Ezzel végre átadták az Örs vezér terét keresztül szelő bringautat, amiről erősen megoszlanak a vélemények. Egy biztos: a kerekesszékesek és babakocsisok mindenképp jól jártak, ha másért nem, miattuk megérte végre átadni.
Ez a bringaút biciklis körökben igencsak nagy vitát kavar, ha szóba kerül. A kerékpárút létesítése az Árkád bővítésének a feltétele volt, így ugyan megépült ezzel együtt az abszolút kifogástalan B+R bicajparkoló is, ám a Fehér úti bringaút folytatásaként megépülő bringaút már tervezésekor is igencsak nagy port kavart.
Elsőként a boltjaik lebontásától félő tulajdonosok kezdtek aláírásgyűjtésbe a bringaút ellen. Erre jött a BKK válasza, és végezetül a Magyar Kerékpárosklub is beszállt a vitába. Elismerték, hogy vonzóbb lesz a kerékpározás Zugló és Kőbánya között, de összességében nem támogatták a tervet a gyalogos és kerékpáros konfliktusok sokasága miatt.
Elsőként a boltjaik lebontásától félő tulajdonosok kezdtek aláírásgyűjtésbe a bringaút ellen. Erre jött a BKK válasza, és végezetül a Magyar Kerékpárosklub is beszállt a vitába. Elismerték, hogy vonzóbb lesz a kerékpározás Zugló és Kőbánya között, de összességében nem támogatták a tervet a gyalogos és kerékpáros konfliktusok sokasága miatt.
A bringaút végül 2013-ban megépült, és talán mi sem bizonyítja jobban, hogy mennyire felemás eredmény született, hogy azóta is más-más indokra hivatkozva, de betontömbökkel volt lezárva. Az akadályokat egy idő után már mindenki rutinosan kerülte ki, ám laikusoknak érthetetlen volt a miértje.
Január 28-án reggel elvitték az utolsó betontömböket is, így most már szabadon lehet végigkerekezni rajta. Ennek apropóján végigjártuk!
A zuglói oldal felől érkezve a zebránál még nem tűnik annyira vészesnek a gyalogosokkal való osztozkodás, ám sajnos van úgy, hogy egy-egy autó túl későn fékez, és ekkor rálóg a bringaútra. Ilyenkor a zebrán tömörül mindenki, és nem éppen barátságos az ekkor kialakuló káosz.
A zebra utáni rész első ránézésre jónak is tűnhetne, hiszen a bringaút külön áll, azonban a járda jellege miatt a gyalogosok ezt részesítik előnyben. Egy zsúfoltabb napszakban már itt is gondot fog okozni a biciklizés.
Ezt pár méter után elhagyva jön ám csak az igazi finomság!
Ha majd valaki ezt nem teszi meg, legalább lehet újfent szidni a bicajosokat, hogy nem tartják be a szabályokat. Nem lehet, hogy az hibázott aki kitalálta ezt a "megoldást"?
A biztonság kedvéért betettek egy terelő korlátot is, így aki nem veszi észre a táblát, az se rongyolhat bele a tömegbe.
Az út legpozitívabb része az Árkád melletti akadálymentes átvezetés. Ugyan ez sem a bicajosoknak kedvez elsősorban.
Eddig ha valaki babakocsival vagy kerekesszékkel akart átkelni az Örsön, akkor a Sugár és az Árkád liftjei segítségével tehette ezt meg (jó nagy kerülővel), ha nem akart valahogy az aluljáró lépcsőin átkelni. Így véleményem szerint, ha másért nem, ezért biztosan megérte megépíteni a bicajutat. Már csak az ex-Lottóházakhoz kellene valahogy megoldani a felszíni átvezetést, és akadálymentes lenne az Örs.
Visszatérve a bicajosokhoz: folytatásképp az Árkád előtt egy közös gyalogos-bringa zónát alakítottak ki, ami sok esetben jól szokott működni, ám itt félő, hogy a bringaútról érkező bicajos a tábla mellett elsuhanva még mindig a bicajúton fogja magát érezni. Reméljük, alaptalan a félelem.
Nyáron már roskadásig volt! :-) |
Azonban ez a megoldás sajnos tovább fokozza a konfliktusokat a bicajosok és gyalogosok között, és az autósok és bicajosok között is, ha valaki úgy dönt, hogy nem használja a bringautat. Ez utóbbit pedig bizonyára lesz olyan, aki szóvá teszi, holott a fentiek fényében azt hiszem érthető lesz, ha valaki nem akarja ezt a bicajutat használni.
A furcsa számomra az, hogy itthon csak elvétve ismerik az emelt kerékpársávot (koppenhágai típusú kerékpárútként is ismert), ami egyaránt jó lenne a tempósabb, rutinos bicajosoknak és a kezdőknek is, és olyan forgalmas útszakaszon is remekül alkalmazható lehetne, mint az Örs vezér tere.
A furcsa számomra az, hogy itthon csak elvétve ismerik az emelt kerékpársávot (koppenhágai típusú kerékpárútként is ismert), ami egyaránt jó lenne a tempósabb, rutinos bicajosoknak és a kezdőknek is, és olyan forgalmas útszakaszon is remekül alkalmazható lehetne, mint az Örs vezér tere.
Képek: Google Maps |