Nem egyszerű a helyzet a csömöri felüljárókkal kapcsolatban. Az M0-ás 2008-as forgalomba helyezését követően nagy vihart kavart, hogy az akkori
önkormányzat se járdát, se kerékpáros infrastruktúrát nem tervezett az új
felüljárókra. 2010 óta az akkori tüntetéseket szervező Csömöri
Civil Egyesület vezeti az önkormányzatot, és az ő követelésük hatására megépült
járdákra akarják ráterelni a bicajosokat. Az, hogy nem csupán autókban
gondolkodnak, mindenképp üdvözlendő, ám az ő általuk preferált gyalog-bringaút
több konfliktusforrást is tartalmaz.
Jó pár felemás sikerű próbálkozásom ellenére nem adom fel, mert továbbra is úgy gondolom, hogy van olyan megoldás, ami ideális lenne rutinos és kezdő biciklizőknek és gyerekeknek is. Az alábbi képeken is jól látszik, hogy mennyire keskeny helyre akarják a bicajosokat terelni, egymással szemben aligha fognak elférni. Jelen esetben a Major utcai bringaút sajnos már félig-meddig megépült, azon már változtatni nem lehet, azonban a Szabadság útnál még van esély szerintem jó kompromisszumra.
Jó pár felemás sikerű próbálkozásom ellenére nem adom fel, mert továbbra is úgy gondolom, hogy van olyan megoldás, ami ideális lenne rutinos és kezdő biciklizőknek és gyerekeknek is. Az alábbi képeken is jól látszik, hogy mennyire keskeny helyre akarják a bicajosokat terelni, egymással szemben aligha fognak elférni. Jelen esetben a Major utcai bringaút sajnos már félig-meddig megépült, azon már változtatni nem lehet, azonban a Szabadság útnál még van esély szerintem jó kompromisszumra.
A
probléma, hogy a felüljárók közepe nem bővíthető, ezért ideális megoldás eleve
nem jöhet létre (kétoldali irányhelyes
kerékpárút vagy sáv és külön járda). Azaz van egy adott hely, ahova be
kellene úgy passzírozni mindent, hogy az a lehetőségekhez képest elfogadható
legyen.
Most azonban mindkét felüljáró esetében az utólag megépült járdákra akarják építeni a kétirányú bringautat, ami azért is problémás, mert a szabványoknak sem felel meg, hiszen annyira keskeny a járda, hogy nehézkesen fér el két bicajos egymással szembe.
Az ok, ami miatt mégis a járdára kívánják terelni a bicikliseket, hogy ezen a pár száz méteres szakaszon ténylegesen nagyobb a gépjármű és a kerékpár közötti sebességkülönbség, és egyes szakaszokon elenyésző a gyalogosok száma. Pár száz méterért kellene egyes esetekben az út túloldalára átkerekezni, ami véleményem szerint nem a legideálisabb sem a biztonság, sem pedig a gyorsaság és befektetett energia szempontjából.
A Szabadság útnál még nem épült semmi sem, így ott lenne lehetőség olyan infrastruktúra kiépítésére, ami figyelembe venné a rutintalanabb vagy kisgyerekes bicajosok igényeit is és a napi szinten közlekedőkét is.
Településen belül az irányhelyes kerékpársáv lenne a legideálisabb (azonban ezt a szakaszt 2014-ben újították fel). A településhatárokon kívül pedig az irányhelyes emelt szintű kerékpársáv (koppenhágai típusú kerékpársáv), ami a legkritikusabb ponton, ahol nem szélesíthető a felüljáró, ám járda van, ott budapesti irányba a járdára vezetni a kerékpársávot, a másik oldalon ezáltal elférne a kerékpársáv.
Ilyen megoldás lett volna jó a Major út külső részein is, ahova továbbra is fontosnak gondolom a bicajos piktogramok felfestését, mert azzal legalább elkerülhetővé teszik a nem éppen ideális gyalog-bringaút kötelező használatát.
Továbbra is úgy gondolom, hogy számos helyen jó a vízió, ami alapján a csömöri közterületek fejlődtek. Ennek a közös munkának az eredménye volt a kerékpártámasz program. Eleve egy bicajozhatóbb település jött létre a forgalomlassító szigetek illetve bordák kialakításának köszönhetően. Azonban az integrált szemlélet hiányzik, ami beleillesztette volna a kerékpárt a közlekedésbe, és a felújítással együtt gondolt volna rá.
Éppen ezért kezdeményeztem a Kerékpárosklubnál is, hogy a XVI. kerületi illetékeseket is bevonva egy közös bejáráson vitassuk meg a teendőket, és alakítsunk ki a jövőre egy mindenki számára elfogadható megoldást. Ilyen lehetne, hogy az alumíniumhídnál ne csak a csömöri oldalon legyen kiépítve a közvilágítás, és akár egy kerékpáros-gyalogos sétányt is létrehozhatnának Csömör és Budapest között, ami biztosan kiszolgálná a hétvégi, illetve a gyerekekkel közlekedők igényeit is.
Településen belül az irányhelyes kerékpársáv lenne a legideálisabb (azonban ezt a szakaszt 2014-ben újították fel). A településhatárokon kívül pedig az irányhelyes emelt szintű kerékpársáv (koppenhágai típusú kerékpársáv), ami a legkritikusabb ponton, ahol nem szélesíthető a felüljáró, ám járda van, ott budapesti irányba a járdára vezetni a kerékpársávot, a másik oldalon ezáltal elférne a kerékpársáv.
Forrás: TRENECON COWI Kft. |
Ilyen megoldás lett volna jó a Major út külső részein is, ahova továbbra is fontosnak gondolom a bicajos piktogramok felfestését, mert azzal legalább elkerülhetővé teszik a nem éppen ideális gyalog-bringaút kötelező használatát.
Továbbra is úgy gondolom, hogy számos helyen jó a vízió, ami alapján a csömöri közterületek fejlődtek. Ennek a közös munkának az eredménye volt a kerékpártámasz program. Eleve egy bicajozhatóbb település jött létre a forgalomlassító szigetek illetve bordák kialakításának köszönhetően. Azonban az integrált szemlélet hiányzik, ami beleillesztette volna a kerékpárt a közlekedésbe, és a felújítással együtt gondolt volna rá.
A vízió jó, ám a kerékpárosok integrálása hiányzik. |
Éppen ezért kezdeményeztem a Kerékpárosklubnál is, hogy a XVI. kerületi illetékeseket is bevonva egy közös bejáráson vitassuk meg a teendőket, és alakítsunk ki a jövőre egy mindenki számára elfogadható megoldást. Ilyen lehetne, hogy az alumíniumhídnál ne csak a csömöri oldalon legyen kiépítve a közvilágítás, és akár egy kerékpáros-gyalogos sétányt is létrehozhatnának Csömör és Budapest között, ami biztosan kiszolgálná a hétvégi, illetve a gyerekekkel közlekedők igényeit is.