Bringázz és metrózz!

Többször már felmerült e blog hasábjain (legutóbb a Bubi kapcsán), hogy a biciklizés és a tömegközlekedés kombinálása milyen hatékony és kívánatos dolog - lenne, ha nemcsak elméletben álmodozhatnék róla, hanem a gyakorlatban is kihasználhatnám itt, Budapesten is. Tavaly ősz elején megépült az Árkád bővítése nyomán az a bizonyos nagy ellenállást szült kerékpárút, ami olyan, amilyen, de legjobb eleme vitathatatlanul a B+R parkoló. Ezzel ugyanis már nem holmi utópiáról van szó.

Fedett bringatároló az Árkádnál, alias B+R (bike and ride) parkoló. Érdemes használni!

Tulajdonképpen nem is akkora újdonság az egész, négy rákosmenti vasútállomásnál (Rákoskert, Rákoshegy, Rákoscsaba, Rákoscsaba-Újtelep) már több éve megvannak a B+R parkolók, de Kerepest is említhetném. A XVI. kerületben azonban még egyáltalán nem adott a lehetőség - itt ugye a HÉV megállók az érintettek. Az Örs viszont még simán elérhető távolságra van biciklivel, ahol az ember fogja a cangát, lelakatolja az Árkádnál, majd felpattan a metróra. Kipróbáltam többször, messze a leggyorsabban így érek be a belvárosba (ha éppenséggel mégsem, a minden fánál megálló, zsúfolt busznál sokkal szórakoztatóbb az utazás).



A bejárathoz közelebb lévő tárolónál néha már kihívás szabad helyet találni.

Na igen, de nem egyszerűbb, ha ajtótól ajtóig biciklivel megyek? Rövid távon ez triviális, de hosszabb távolságok esetén már nem biztos.
Érdemes ezt a kérdést alaposabban végiggondolni. Az autócentrikus kultúra berögződései nyomán a "nagyvárosi biciklistát" sztereotípiák alapján hajlamosak vagyunk úgy elképzelni, mint egy fiatal futár-wannabe hipstert, aki fixijével iszonyatos tempóban 20 kilométereket nyom le a városban. Persze ez csak az egyik torz kép, ami a fejekben él. A valóságtól és az átlag szavazópolgártól mi sem áll messzebb. Hollandiában és Dániában régóta ismeretes, hogy az emberek többsége legfeljebb 5-7 kilométeres távokat tesz meg szívesen biciklivel (a bringa az ilyen rövid- és középtávokon a leghatékonyabb) - ezen felül a biciklis közlekedésre való hajlandóság már jelentősen csökken. Fölösleges tehát arra apellálni, hogy tömegek nagy távolságokat fognak megtenni biciklivel a külvárosokból a centrum felé (ez persze nem jelenti azt, hogy ne lenne szükség befelé vezető bringaút-hálózatra), viszont meg kell adni a lehetőséget a külvárosi, elővárosi ingázóknak, hogy ők is használhassák a biciklijüket nap mint nap. Itt jön a képbe a bicikli-tömegközlekedés (jellemzően vonat vagy HÉV, metró) kombó, ahol a biciklizésnek ráhordó szerepe van.

További szövegelés helyett inkább nézzük, hogyan is csinálják ezt az okosok kedvenc mintaországunkban, Hollandiában.



50 km 50 perc alatt ajtótól ajtóig, három közlekedési módot használva (gyalog, vonat, bicikli). Ha autóval ingázol, mennyi időt töltesz a reggeli dugóban ücsörögve?

 
A közbringarendszereket úgy szokták jellemezni a szakemberek mint a tömegközlekedés integrált részét, amely elsősorban nem valamit helyettesítő, hanem kiegészítő eszköz. Amilyen funkciót a Bubi fog betölteni a belvárosban, meglátásom szerint olyan, vagy legalábbis hasonló a külvárosban a vonatra, HÉV-re való biciklis ráhordás szerepe. Integrált, becsatornázó elem a közlekedésben. Úgyhogy karácsonyra B+R parkolókat kérek a HÉV megállókhoz a Jézuskától.