Mi épüljön Csömörön a Szabadság úton és az M0 felüljárón?




A hétvégén centit ragadtunk, és ellátogattunk Csömörre a Szabadság úton lévő M0 felüljáróhoz. Ennek az oka, hogy az önkormányzat kerékpárutat kíván építeni ezen a szakaszon. Nagyra értékeljük, hogy fejleszteni kívánják a kerékpározás feltételeit, azonban olyan, általunk nem támogatott megoldásban gondolkodnak, mint ami a Major úton lévő felüljárón már megvalósult (itt a felüljáró közepén megszűnik a kerékpárút, mivel az keskenyebb, mint az előírt szabvány, hiszen 2 kerékpáros nem fér el). A Kerékpárosklubbal egyeztetést kezdeményeztünk, hogy olyan megoldás szülessen, ami a jelenleg tervezetthez képest jobban segíti a biztonságos és kényelmes kerékpáros közlekedést, és ami a többi közlekedőnek (autós, gyalogos) is előnyösebb.

Azért sem érthető, hogy miért ragaszkodik az önkormányzat ehhez a megoldáshoz, mert a József Attila utcán az M0 alumínium híd elérhető szinte Csömör központjából. Ide évekkel ezelőtt aszfaltutat építettek, és tapasztalatunk szerint a családosok, túrázók inkább ezt kedvelik, hiszen itt autóforgalomtól mentesen, fasor mellett biciklizhetnek át Árpádföldre.





Gyerekekkel, barátokkal szabadidős célra szívesen használják jelenleg is az alumíniumhidat.


Több szempontból is kifogásolható a Kacsóh Pongrác utcától tervezett egyoldali kétirányú kerékpárút:

Autóval:
- Nem lehet majd probléma nélkül a Szabadság útra kikanyarodni a mellékutcákból, hiszen minden kereszteződésben kifordulás előtt a kerékpárútra kell keresztbe állni.
- A Szabadság útról a mellékutcákba fordulni fokozottan balesetveszélyes lesz, hiszen a két irányból érkező biciklizőket nehezebb észrevenni.

Ott lakók szempontjából (zöldfelület, városkép):
- Zöldfelületet szüntet meg a kerékpárút. Több fát (4 db), bokrot ki kell vágni az építkezés miatt. Ez Csömör egyik olyan főbb útja, ahol még jelentős zöldsáv található.
- Itt idáig a zöldfelület és a parkolás megfért egymás mellett, most mindkettő kérdéses lesz.



Kerékpárral:
- 1 km alatt kétszer is keresztezni kell az utat, ami fokozott balesetveszélyt jelent, és hátráltatja a folyamatos kerékpáros közlekedést.

- Az M0 felüljáró fölötti részen megszűnne a kerékpárút (200 méter), mert ott nehézkesen fér el egymás mellett két kerékpáros, továbbá KRESZ szempontjából is értelmezhetetlen helyzetet teremt.
- A Kacsóh Pongrác utcától Budapest irányába négy olyan kereszteződés van, ami - ha az önkormányzat által preferált egyoldali kerékpárút épül meg - baleset veszélyesebb lesz, mintha irányhelyes kerékpáros infrastruktúrát építenek.
- A cinkotai Magtár utcára irányhelyes kerékpársávokat terveztek. Ha a felüljáróra egyoldali, kétirányú kerékpárutat építenek, akkor a Magtár utca felújítását követően megtörik a bringás létesítmények folytonossága (nem úgy, mint a Timur utca/Major út esetén), oldalváltási kényszer lesz, ami növeli a balesetveszélyt.
- A Szabadság útnak a túloldala, ahova nem terveznek kerékpárutat, nehezen lesz megközelíthető biciklivel. Előfordulhat, hogy egyes kerékpározók emiatt nem fogják használni a kerékpárutat, helyette inkább az úttesten tekernek majd. Irányhelyes sávok esetén ez a probléma nem áll fenn, mert az út mindkét oldalát kiszolgálják a kerékpársávok.
- A tervezett infrastruktúra a Major úti tapasztalatokból kiindulva gyalogos-kerékpáros konfliktusokat okozhat, hiszen a gyalogosoknak nincs más lehetőségük, mint a kerékpárúton közlekedni.

Javaslatunk: 




Irányhelyes létesítményt javaslunk, amelynél ezek a problémák nem jelentkeznének. Egyedüli problémás szakasz a híd M0 fölötti része, ahol a jelenlegi szűk járdára csak budapesti irányba kellene a kerékpáros forgalmat engedni, míg csömöri irányba a sávok újraosztásával lehetne létrehozni kényelmes szélességű, védett kerékpársávot. A hídon a kanyarban, 200m-en 50km/h-s korlátozás javasolt. A többi szakaszon a felüljárón irányhelyes kerékpárút is elférne, hiszen a rézsű szélesítésére a tervezett kerékpárút miatt is szükség van.
Hasonló megoldás épül Gödöllőn az Állomás úti vasúti felüljárón, amit nem olyan rég mutattunk be: