Kerékpárosbarát Kelet-Pest felmérés: itt vannak az eredmények


2019. október 25. és november 10. között online kérdőíves felmérést végeztünk a X., XVI. és XVII. kerületben bringázók között. Ezzel párhuzamosan a Magyar Kerékpárosklub többi területi szervezete is elindította a saját felmérését, ki-ki a maga területén. A célunk ezzel a kutatással az volt, hogy jobban megismerjük a kerékpárral közlekedők igényeit a jövőbeni bringás fejlesztésekkel kapcsolatban, amivel később az önkormányzatokat tudjuk megkeresni. Szeretnénk röviden összefoglalni a kutatás eredményeit az alábbiakban.



A kérdőívet összesen 128 válaszadó töltötte ki. Minden válaszadó aktív volt legalább az egyik vizsgált kerületben: a X. kerületben 48, a XVI. kerületben 53, a XVII. kerületben pedig 56 válaszadó bringázik rendszeresen. Emellett 26 válaszadó több vizsgált kerületben is aktívan kerékpározik.

A kérdőív gerincét az a 4 nyitott kérdés alkotta, ami a kerékpáros mindennapok legfontosabb problémáit érintik: melyek a veszélyes helyszínek, hol van szükség felújításra vagy kerékpártámaszokra, illetve mely egyirányú utcákon kellene lehetővé tenni a kétirányú biciklis közlekedést.

A kutatás egyik legfontosabb eredménye, hogy a három kerületben kerékpározók továbbra is számos útszakaszt veszélyesnek éreznek. A legtöbb helyszínt ennél a kérdésnél említették, ez mozgatta meg a kitöltőket a legjobban. A lenti listában soroltuk fel azokat a helyszíneket, ahol fontos lenne a kerékpárral közlekedők biztonságérzetét növelni. A helyszíneket az említések száma alapján kategóriákba rendeztük.

Nagyon sokan említették:
  • X. Jászberényi út
  • XVII. Keresztúri út
Sokan említették:
  • XVI. Veres Péter út
  • XVII. Helikopter út
  • XVII. Pesti út
  • XVII. Ferihegyi út
  • X. Kozma utca
  • XVI. Cinkotai út
   
A sort még folytathatnánk, mert összesen 130 helyszín került említésre, de ezek voltak a legfontosabbak.  

Ugyan mindhárom kerületben számos helyen létesültek új kerékpárparkolók az utóbbi időben, továbbiakra is szükség van. A válaszok alapján a második legfontosabb téma volt ez, tekintve, hogy összesen 73 helyszín merült fel a három kerületet együttvéve.

Néhányan említették: 
  • X. Sibrik Miklós úti Interspar/Family Center
  • XVI. Jókai Mór utcai szakrendelő
  • XVII. Keresztúri piac
Kevesen említették:
  • X. Gyömrői úti bevásárlóközpont (Auchan)
  • X. Kőbánya felső vasútállomás
  • X. Maglódi úti Lidl
  • X. Örs vezér tere (őrzött) / Árkád
  • XVI. Mátyásföld Repülőtér HÉV megálló
  • XVII. Pesti úti Tesco parkoló
  • XVII. Rákos vasútállomás
  • XVII. Rákosliget vasútállomás
A válaszokat nézve a harmadik legfontosabb téma az útminőség, az úttestek/kerékpáros létesítmények (kerékpárutak, kerékpársávok) felújítása volt – összesen 54 helyszínt merült föl ezzel kapcsolatban.

Nagyon sokan említették:
  • XVI. Veres Péter út
Sokan említették:
  • X. Kozma utca
  • X. Kőbányai út
Néhányan említették:
  • X. Algyógyi utca
  • XVI. Magtár utca
  • X. Gyakorló utca
  • X. Gyömrői út
  • X. Halom utca
  • X. Harmat utca
  • X. Mádi utca
  • XVI. Szlovák út
  • XVII. Pesti út
Budapesten ma még sok helyszínen előfordul, hogy az egyirányú utcákban kerékpárral sem közlekedhetünk mindkét irányban. Ez az esetek jelentős részében felesleges tiltás. A kelet-pesti kerületekben is felmerült néhány ilyen utca, összesen 61.

Sokan említették: 
  • X. Halom utca
  • XVII. Kép utca
 Néhányan említették:
  • X. Kolozsvári utca
Kevesen említették:
  • X. Bánya utca
  • X. Hárslevelű utca
  • X. Nyitra utca
  • X. Sörgyár utca
  • XVI. Pilóta utca
  • XVI. Veres P. út szervizút egyirányú szakaszai
  • XVI. Zsélyi Aladár utca Veres Péter felőli vége
  • XVII. Ady Endre u. (Kép u. és Baross u. között)

Mindezek mellett arra is kíváncsiak voltunk, hogy hogyan érzik magukat a bringázók ebben a három kerületben, mennyire tartják biztonságosnak a kerékpárral közlekedést. Ehhez egy 4 fokú skálát használtunk, ahol az 1-es érték jelentette azt, hogy teljes biztonságban érzi magát a kerékpáros, a 4 pedig azt, hogy egyáltalán nem.
A három kerület átlaga végül 2,31, ami közelebb van ahhoz, hogy teljesen biztonságban érzik magukat, mint ahhoz, hogy egyáltalán nem, de az 1-es érték még messze van. Kerületenként a XVI. szerepelt a legjobban, ott 2,08 az átlag, míg a X. és a XVII. kerület kicsit le van maradva, itt 2,38 és 2,48 az átlagos biztonságérzet. A hosszú távú célunk természetesen az, hogy mindhárom kerületben jobbak legyenek ezek az értékek egy következő felmérésben.




A következő lépés a Kelet-Pesti Területi Szervezet és az egész Kerékpárosklub számára az, hogy felkeressük az egyes kerületek önkormányzatait (Kőbányán január végén jártunk), és tolmácsoljuk feléjük ezeket a kéréseket, illetve hogy párbeszédet kezdeményezzünk a terveikről. Amint valamilyen megosztható információval tudunk szolgálni, jelentkezünk.

Addig is, hátszelet! :)