Heteken belül startol Budapest közbringarendszere, a MOL Bubi. Az elmúlt két hétvégén a Kerékpárosklub bringás közlekedést oktató Bebiciklizés programja keretében sikerült kipróbálnunk a közbiciklit. A Bubi van akkora durranás, hogy alaposan foglalkozzunk vele, úgyhogy cikksorozatunk első részében magáról a biciklikről alkotott benyomásaimat mutatom be, valamint csokorba gyűjtöttem a MOL Bubival kapcsolatos általános tudnivalókat és híreket.
Nézzük a biciklik leginkább szembeötlő tulajdonságait:
Súly: Aki pillekönnyű országútit vagy fixit használ, az garantáltan frászt fog kapni, mert a zöld bicajok az outikhoz képest dögnehéz tankok. Nem véletlen: a közbicikliknél nem a sebesség, hanem a strapabírás az egyik legfontosabb ismérv. Oké, megijedni nem kell, de egyeseknek szokatlan lehet. Városi bicajjal járok, úgyhogy nekem nem tűnt horrorisztikusan nehéznek. László János MK elnök szerint - aki a Városháza Parknál próbálta ki a Bubit - könnyebb, mint a brüsszeli vagy a bécsi közbringa.
Az egyik
bebiciklizés után jelezte egy résztvevő, hogy a másfél órás túra vége
felé elég megterhelő volt tekerni a Bubival, igaz, nem ilyen hosszú
használatra találták ki a közbiciklit.
Világítás: A lámpák agydinamóval működnek, azonnal bekapcsol, ha elkezdesz tekerni.
Abroncs: Érdekesség, hogy a Bubikban nincs belső gumi, hanem az abroncs púrhabbal van feltöltve, de tapintásra nem érezni különbséget.
Váltó: 3 sebességes agyváltó, gyorsan, szinte észrevétlenül vált át.
Első csomagtartó: Kissé meglepődtem, hogy a "kosár" nem fordul el kanyarodáskor, mert nem a kormányrúdhoz, hanem a vázhoz van rögzítve. Több helyen vannak kampók a csomagtartón, így kisebb és nagyobb táskát is lehet rögzíteni a gurtnival.
Végezetül egy rövid GYIK:
Mi is ez az egész közbringa izé?
Annak ellenére, hogy nap mint nap épül egy-egy új dokkoló, a Bubi nincs a köztudatban, ezt tapasztalataim alátámasztják. László János már tavaly jelezte, hogy a Főváros Bubi-marketingje finoman szólva elégtelen.
Tehát: a MOL Bubi nem kerékpárkölcsönző, hanem a tömegközlekedés része. Általános tudnivalókról itt és itt olvashatsz.
Mikor Bubizhatok először?
Rövid tesztüzem után április végére ígérik az indulást. Előtte viszont a nagy érdeklődés miatt lesz még alkalom Bubis bebiciklizésre, figyeld a Kerékpárosklub Facebook oldalát.
Mennyibe kerül majd?
Ami az árakat
illeti,
csaknem kitört a pánik a sajtóban, hogy Budapest Európa egyik legdrágább
közbicikli rendszerét fogja bevezetni (az éves bérletet 18900 Ft-ban
állapították meg), amelyen akár bukhat az egész beruházás sikere. Sajnos
úgy néz ki, egyelőre nem engednek a sokat kritizált árakból, de a
Kerékpárosklub folyamatosan lobbizik az alacsonyabb árakért és
kedvezményekért.
Az árak nemzetközi összehasonlításban itt.
Az árak nemzetközi összehasonlításban itt.
Miért használjam BKV/autó helyett a Bubit?
Nem helyett, hanem sokkal inkább mellett. A Facebookos hozzászólásokból az rajzolódik ki, hogy nagyon sokan nem értik a közbringa lényegét - itt a közlekedési módok kombinálására gondolok. A Bubi elsősorban nem helyettesítő, hanem kiegészítő szerepet kap majd a városi közlekedésben. Erről bővebben itt olvashatsz.
Mit kezdjek a Bubival, ha a külvárosban lakok? A közbringa csak a belvárosban lesz.
Ha rendszeresen jársz a belvárosba, akkor csak profitálhatsz belőle. Erről részletesen a következő cikkünkben olvashatsz.
Mit kezdjek a Bubival, ha a külvárosban lakok? A közbringa csak a belvárosban lesz.
Ha rendszeresen jársz a belvárosba, akkor csak profitálhatsz belőle. Erről részletesen a következő cikkünkben olvashatsz.
Képek a Bubis bebiciklizésről: