Balázs Márton olvasónktól kaptuk ezt az igen részletes és szórakoztatóan informatív útvonalajánlót és bringás közlekedési kisokost, amely a rákosmenti bicajosoknak segít a belváros megközelítésében, számos alternatív útvonalat bemutatva. A weboldal az alábbi linken érhető el:
Mindenekelőtt
fontosnak tartom kihangsúlyozni, hogy a XVII. kerület-belváros viszonylat
biciklivel már az a távolság, amelyet széles tömegek sosem fognak mosolyogva
megtenni, és ez nem is várható el senkitől. Itt jön a képbe a tömegközlekedéssel
kombinálás, ami Hollandiában és más fejlett biciklis kultúrájú országokban
olyannyira népszerű, és Rákosmentén sem lehetetlen ma már, hiszen a
vasútállomásoknál kiváló fedett B+R
parkolók vannak. Úgyhogy én mindenképpen a bicikli+vonat kombót ajánlom
azoknak, akik nem akkora városi vagányok ahhoz, hogy vállalják a 20 km-es,
másfél órás túrát. Kétféle lehetőség van: vagy lezárod a biciklit a B+R
tárolóban, vagy ha az adott vonaton lehet, magaddal is viheted (Kerékpárosklub
tagsággal kedvezményt kapsz bicikliszállításra), így a belvárosba érve sem
maradsz bringa nélkül. És ha végre beindul a Bubi, drámaian megnő majd a
tömegközlekedés-bicikli kombináció értelme és lehetőségeinek száma. Mik a
tapasztalataitok, mennyire életképes ma a bicikli-vonat kombináció Rákosmentén?
Néhány megjegyzéseim a kisokoshoz (fejezetekre lebontva):
1.2 Öltözködés: A Cycle Chic mozgalom híveként nem értek egyet azzal, hogy ebben vagy abban nem lehet vagy nem érdemes tekerni, mert biciklizni bármiben lehet. Viszont 20 km-es távolságoknál valóban nem árt a kényelemre és a praktikusságra jobban odafigyelni.
1.4 Közlekedés: "A bicikliút a legveszélyesebb hely a világon."
Nem árt tisztázni, mit értünk bicikliút alatt, mert a köznyelvben és a sajtóban is hajlamosak vagyunk minden kerékpárforgalmi eszközt bicikliútnak hívni, holott sokféle létezik. A szerző veszélyes bicikliút alatt a jól ismert és sokat átkozott egyoldali, kétirányú, elkülönített kerékpárutakat érti, mint a Veres Péter útit vagy a Pesti útit. A legtöbbjükön tényleg nem árt vigyázni.
"Egyesek szerint télen is lehet biciklizni. Magam is ezt az elvet vallottam, mígnem egyik nap a hó alatti megfagyott nyomvályú eldobta a kerekemet, és zakó lett a vége, pedig igen lassan és óvatosan jöttem." - Sajnálom, hogy Márton így járt, ennek ellenére én senkit sem akarok elijeszteni a téli biciklizéstől. Három éve tekerek télen is rendszeresen (sisak és mindenféle védőcucc nélkül), és nem volt balesetem. A tapasztalatom az, hogy ha ügyelek a nedves utak miatti hosszabb féktávra, és óvatosabban kanyarodok, különösebb baj nem érhet.
2.2 Mátyásföldön át:
b) Naplás út - Mátyásföld
c) A sashalmi lejtő
"A biciklisávnak a Fuvallat utcánál vége szakad, innen egy lejtőben folytatódik az Újszász utca. A város felé ez teljesen rendben van, visszafelé viszont az emelkedőn nem szívesen jövök erre, ezért visszafelé másik térkép lesz majd." - A felújítás előtt én is kerültem az emelkedőt, mert baromi kényelmetlen volt a kátyúk és a mély repedések között felfelé szlalomozni, de ma már szerintem teljesen vállalható. Nem túl meredek, gyorsan letekerhető.
d) Fedezd fel Zuglót!
"Egyesek szerint télen is lehet biciklizni. Magam is ezt az elvet vallottam, mígnem egyik nap a hó alatti megfagyott nyomvályú eldobta a kerekemet, és zakó lett a vége, pedig igen lassan és óvatosan jöttem." - Sajnálom, hogy Márton így járt, ennek ellenére én senkit sem akarok elijeszteni a téli biciklizéstől. Három éve tekerek télen is rendszeresen (sisak és mindenféle védőcucc nélkül), és nem volt balesetem. A tapasztalatom az, hogy ha ügyelek a nedves utak miatti hosszabb féktávra, és óvatosabban kanyarodok, különösebb baj nem érhet.
2.2 Mátyásföldön át:
b) Naplás út - Mátyásföld
A Naplás-tó
felől érkezve a Nógrádverőce utca jó kis útvonal, eső vagy havazás után azonban
tiszta dagonya szokott lenni az aszfaltozatlan része. Kiránduláskor nem nagy
cucc óvatosan megkerülni a pocsolyákat, munkába tekerve azonban szóba sem
jöhet, hogy összemocskoljuk magunkat, ezért nedves időben a Simongát utca -
Vidámvásár utca felől szoktam kikerülni. Ez viszont sajnos nagy kerülő, és az
emelkedőt is bírni kell a Simongát utcán. Utána viszont az Újszász utcán már
teljes a biciklis komfort. :)
c) A sashalmi lejtő
"A biciklisávnak a Fuvallat utcánál vége szakad, innen egy lejtőben folytatódik az Újszász utca. A város felé ez teljesen rendben van, visszafelé viszont az emelkedőn nem szívesen jövök erre, ezért visszafelé másik térkép lesz majd." - A felújítás előtt én is kerültem az emelkedőt, mert baromi kényelmetlen volt a kátyúk és a mély repedések között felfelé szlalomozni, de ma már szerintem teljesen vállalható. Nem túl meredek, gyorsan letekerhető.
d) Fedezd fel Zuglót!