Az alap "koncepció" amire hivatkozva elkezdte tervezni a Csömöri Önkormányzat az utat, hogy szeretné a jelenlegi főútjai forgalmát csökkenteni. Ezzel csupán az a problémám, hogyha jól tudom semmilyen tanulmány nem készült, hogy milyen hatással lesz a megépülő út a csömöri forgalomra. Így mindvégig kifelejtették azt az apró tényt az út megálmodói, hogy minden új út idővel forgalmat generál, így ez csupán elodázza a probléma megoldását, sőt talán fokozza, hiszen Csömör egyik legértékesebb területét vágja ketté. Ez pedig ráadásul természetvédelmi terület (jogilag ha jól tudom az egyik fele a természetvédelmi, a másik ex-lege).
Azonban olyannyira nagy lehet a forgalom, hogy Csömör előző vezetése minden áron, és minél gyorsabban meg akarta építtetni. Ennélfogva eredeti elképzeléseikről lemondva 2008-ban aláírták, hogy se járda nem kell - holott lakott terület szélét is érinti az út - se bicikliút. Ennek ellenére "csupán" idén kezdték el megépíteni.
Mivel nincsen semmiféle tanulmány, így az út igazi hosszútávú hatását csak feltételezni lehet, amik közel sem annyira jók, mint azt sokan hiszik. Véleményem szerint azonban mégis lenne egy mód, hogy némiképp javára legyen Csömörnek ez az út, ha már ekkora kárt okozott neki.
Bármennyire közhelyes, csakis úgy, ha a célt szem előtt tartva tenne további lépéseket. Így ki kellene lépni abból a szemléletből, hogy "Csömör közlekedési problémáit csak jó közúthálózattal lehet megoldani", hiszen nem a közutak mennyiségétől függ a közlekedés minősége.
Azaz teljesen új szemléletet kell folytatni és nem az "autósoknak" tervezni Csömör közlekedését, hanem embereknek, akik közlekednek. Ehhez persze kell bátorság, hiszen sokaknak fogja az érdekeit sérteni, hogy egyéni autóhasználatukat ésszerű döntések alapján kell meghozni.
Ám sokszor hangoztatom, hogy ezeknek az embereknek az igényei kielégíthetetlenek, mert míg ők maguk mindenhova autóval járnak, követelik a csendesebb környezetet egy újabb elkerülőúttal, ám egy feltétellel, hogy ez ne az ő orruk előtt menjen. Közben persze vígan autókáznak mások orra előtt, mondjuk Budapesten vagy Csömör utcáin, majd hazatérnek a madárcsicsergéses otthonukba.
Nagy valószínűséggel azonban többeknek fog tetszeni, ha településen belül újra a gyalogosoké lenne a járda a főutakon, vagy mondjuk elengedhetné a gyerekét a településen lévő intézmények bármelyikébe biciklivel. Ehhez azonban sok apró és néhol merészebb lépést kellene megtenni:
- Legelsőként valódi forgalomlassítást kell elérni a mellékutcákban, hogy újra az ott lakóké legyen az utca, és a rosszul megépített járdákat gyakorlatilag elfelejteni, hiszen az elmúlt évek tapasztalata bebizonyította, hogy a 30-as zónák nem érnek túl sokat, ha semmi sem kényszeríti az autóvezetőket a lassabb haladásra.
- A még aszfaltozásra váró mellékutcákat teljesen új szemlélet szerint megépíteni, azaz járda nélkül szélesebb aszfalttal, azonban forgalomlassítókkal. Így nyugodtan lehetne babakocsit tolni, és a gyerekeket kiengedni játszani.
- Ha valóban a belső főutak forgalomcsökkentése volt a cél az új úttal, akkor ez alapján újragondolni a jelenlegi forgalmi helyzetet rajta, és úgy alakítaná újra, hogy az ne az autózásnak, hanem a gyaloglásnak és biciklizésnek kedvezzen, hiszen mindkettővel gyakorlatilag jól lehet településen belül közlekedni. Ezáltal a többség garantáltan újragondolná, hogy a sarki boltba ésszerű-e autóval menni.
Ám sokszor hangoztatom, hogy ezeknek az embereknek az igényei kielégíthetetlenek, mert míg ők maguk mindenhova autóval járnak, követelik a csendesebb környezetet egy újabb elkerülőúttal, ám egy feltétellel, hogy ez ne az ő orruk előtt menjen. Közben persze vígan autókáznak mások orra előtt, mondjuk Budapesten vagy Csömör utcáin, majd hazatérnek a madárcsicsergéses otthonukba.
Nagy valószínűséggel azonban többeknek fog tetszeni, ha településen belül újra a gyalogosoké lenne a járda a főutakon, vagy mondjuk elengedhetné a gyerekét a településen lévő intézmények bármelyikébe biciklivel. Ehhez azonban sok apró és néhol merészebb lépést kellene megtenni:
- Legelsőként valódi forgalomlassítást kell elérni a mellékutcákban, hogy újra az ott lakóké legyen az utca, és a rosszul megépített járdákat gyakorlatilag elfelejteni, hiszen az elmúlt évek tapasztalata bebizonyította, hogy a 30-as zónák nem érnek túl sokat, ha semmi sem kényszeríti az autóvezetőket a lassabb haladásra.
Ilyen "járda" nem meglepő Csömörön.
|
- Ha valóban a belső főutak forgalomcsökkentése volt a cél az új úttal, akkor ez alapján újragondolni a jelenlegi forgalmi helyzetet rajta, és úgy alakítaná újra, hogy az ne az autózásnak, hanem a gyaloglásnak és biciklizésnek kedvezzen, hiszen mindkettővel gyakorlatilag jól lehet településen belül közlekedni. Ezáltal a többség garantáltan újragondolná, hogy a sarki boltba ésszerű-e autóval menni.
Gyaloglásra "hív" a járda. |
Egy tipp, ahogy a jelenlegi főutak forgalmát ésszerűsíthetnék. (Arnhem külvárosa, Hollandia) |
- A főutak mentén lévő járdák megvizsgálását és felújítását, mert számos részen csupán az úttestet újították fel még évekkel ezelőtt. Ezzel együtt a buszmegállók akadálymentesítését is szükséges lenne megoldani, hiszen alacsony padlós busz ugyan van, de így kissé abszurd.
Az úttest felújítva, a járda romokban. |
- A felüljárókon mielőbb megoldani a gyalogos és kerékpáros közlekedést úgy, hogy ez a kettő ne kerüljön konfliktusba.
Hosszú távon a közösségi közlekedést támogatni:
- az új út által teremtett nyomvonal lehetővé teszi a buszvonalak meghosszabbítását a XV. kerület felé;
- az egyre gyakrabban felmerülő HÉV fejlesztés melletti kiállást, ha kell anyagi ráfordítással is, ezzel együtt érdemes lenne megvizsgálni, hogy nem lehet-e a csömöri mellékvonalat Gödöllőig üzemeltetni, ezáltal minden szerelvény Gödöllőig közlekedne;
- az éjszakai buszjárat minél előbbi megoldását, mivel sokan járnak Budapestre szórakozni, és bizonyára akadna aki munkából jönne haza vele;
- Az új út teljes átvizsgálását, hogy megnyugtatóan rendezve legyen a járda hiánya a lakott területen belül, illetve az ott pihenni, sportolni vágyók átkelése az őslápnál (továbbá pl. lesz-e vadveszély tábla kitéve és minimum egy forgalomlassító tábla).
Amennyiben viszont ezeket a lépéseket nem teszi meg az önkormányzat mielőbb, abban az esetben az új úttal kapott némi esély is elszáll, hogy némiképp élhetőbb településsé váljon Csömör, sőt sokkal kedvezőtlenebb irányba indítja el a fejlődését, mert az egyik legértékesebb rekreációs területét kezdi el tönkretenni úgy, hogy valódi autós forgalomcsökkentés helyett éppen hogy forgalmat fog növelni hosszú távon.
Végezetül mégis egy jó példát hadd mutassak be a sok közül, ahol szintén nem tudták elviselni az autóforgalmat, ám egészen másképp kezdték el kezelni a problémát. Dánia volt az elsők között, és azóta Európában egyre inkább ez a szemlélet kezd terjedni, legújabban már az autósálom országában is!
Ehhez persze merni kell nagyot álmodni, majd lassan lépésről-lépésre megvalósítani!