Novemberben megkérdeztük tőletek, a kerékpáros közlekedés melyik előnyét tartjátok a legfőbb motivációs tényezőnek. Bejött a papírforma: ugyan csak 38-an szavaztak, az eredmény így is egybeesik a nemzetközi kutatások következtetéseivel, vagyis azért szeretünk kerékpárral közlekedni, mert gyors, rugalmas és szórakoztató.
Ez persze nem azt jelenti, hogy a kerékpározás környezetbarát mivolta vagy az egészségre való jótékony hatása ne lenne ugyanolyan fontos, az emberek viszont jobban érzékelik a "kézzelfogható", közvetlenül megtapasztalható hatásokat, tehát azt, hogy rövid- és középtávon a kerékpár gyors, rugalmasabb, mint az autó vagy a tömegközlekedés, és még jó kedvre is derít.
A bringázás gyors és szórakoztató jellege nyert egyértelműen a kertvárosi bringások körében is. A mai benzinárakból és a gazdasági állapotból következtetve az olcsóság javára több szavazatot reméltem, de a többi tényezőhöz képest még viszonylag erős, közel 11%-os eredményt ért el. A napi biciklis ingázással rengeteget lehet megspórolni, ezt egyre inkább tapasztalom. A bringám karbantartására - amit naponta strapálok - ebben az évben egy teljes árú BKV havibérlet áránál nem hiszem, hogy többet költöttem. (A kiegészítők vásárlását ebbe persze nem számítom bele.)
A bicajozás trendisége mint motivációs tényező egyetlen szavazatot kapott, amelyen annyira nem is csodálkozom, de itt is szeretnék egy fontos gondolatot megosztani. A Cyclechic mozgalomnak hála az a tévhit is kezd megdőlni, miszerint biciklivel csak izzadtan és igénytelenül lehet megérkezni valahova, vagy bringázni csak drága, testhez tapadó sportszerkóban lehet. Kerékpározni igenis lehet csinosan és hétköznapi ruhában is, sőt nem ciki kerékpárral menni tárgyalásra, állásinterjúra sem, ám nálunk még csodabogárnak nézik a zakóban és nyakkendőben tekerőket. A blogszerzők közül azért vagyunk mérgesek mindannyian a kukásmellény hordásának erőltetésére, mert az pont a kerékpározás trendiségét ássa alá. Érdekes módon Amszterdamban egy árva bringáson nem láttam kukásmellényt... Ha belegondolok, röhejes lenne. (Ettől függetlenül nem azt mondom, hogy lakott területen kívül, éjjel ne lenne hasznos.)
Ahogy Wolfgang Rauch fogalmaz az Utak a kerékpározáshoz c. könyvében: "...És miközben egyik vagy másik politikus kerékpározik, hogy környezetvédelmi elkötelezettségét demonstrálja, a mindennapi kerékpárosok jobban tudják: a környezetvédelem csak egyike a kerékpár mellett szóló érveknek. Mert a kerékpározás mindenekelőtt szórakoztató, gyors és gazdaságilag hatékony."
Ezeket a tényezőket érdemes figyelembe venni a kerékpározást népszerűsítő kampányoknál is. Hiába szeretik a politikusok és a környezetvédők a kerékpározás környezetkímélő jellegét kiemelni, az átlagembert nem fogják bringára ültetni csupán a környezetbarát és az egészségmegőrző faktorok ismételgetésével.
A szavazás összesítése:
Miért közlekedsz rendszeresen kerékpárral?
Mert gyors és
rugalmas. 34.21% (13 szavazat)
Mert olcsó. 10.53%
(4 szavazat)
Mert
környezetbarát. 2.63% (1 szavazat)
Mert egészséges. 10.53%
(4 szavazat)
Mert trendi. 2.63%
(1 szavazat)
Mert ajtótól ajtóig
tudok közlekedni vele. 2.63% (1 szavazat)
Mert szórakoztató
és jól érzem magam tőle. 26.32% (10 szavazat)
Mert kombinálhatom
a tömegközlekedéssel. 2.63% (1 szavazat)
Egyéb előnye miatt.
2.63% (1 szavazat)
Nem közlekedem
kerékpárral. 5.26% (2 szavazat)
Összes szavazat: 38