Sokan hiszik azt, hogy biciklivel
közlekedni csak szezonálisan lehet. Pár év téli biciklizés és
hollandiai tapasztalataim után erről engem aligha lehet meggyőzni.
A sarki boltba minden nagyobb rákészülés nélkül nyugodtan el lehet
gurulni, hosszabb távra azonban van egy pár tipp, ami
nálam az évek alatt bevált.
Vigyázat, csúszik!
A mínuszokban az úttesten lévő fém dolgok (sín, eső lefolyó, aknafedél, stb.) sokkal jobban csúsznak mint bármikor. Így ha lehet érdemes kikerülni, ha nem, akkor merőlegesen, fékezés nélkül átmenni rajtuk.
Amennyiben a hőmérséklet nulla fok
fölé megy, minden nyálkás lesz, ami szintén csúszóssá teszi
az utakat, és az a rossz benne, hogy hajlamossá teszi a biciklist
erről megfeledkezni (legalábbis én már jártam így egyszer).
Bicikli beállításai:
Nyáron a gyorsabb haladás és defektek elkerülése végett mindig max.-ra fújom a kerekeket, ez télen nem a legelőnyösebb. Ha picit puhább, akkor kevésbé csúszik meg.
Ugyanígy vagyok a nyereg beállításával
is. Télen picit lejjebb veszem, így a súlypontom is lejjebb kerül,
ezáltal szintén kevésbé csúszkálok.
Egy jó tanács a lakatoláshoz:
Érdemes a lakatot mindig úgy fordítani, hogy a kulcslyuk lefelé álljon, így megelőzhetjük, hogy nedvesebb időben belefolyjon a víz, majd a mínuszokban belefagyjon. Ha mégis befagy, csöpögtess csavarlazítót vagy WD40 sprayt a lakat nyílásába!
Nincs rossz időjárás, csak rossz
öltözék!
Szinte mindig azt kérdezik, hogy nem fázok-e, amikor télen biciklivel közlekedek. Őszintén szólva, nem nagyon szoktam. Összehasonlításképp, a buszmegállóban sokkal inkább utálok várni, mert akkor nem mozgok, semmi sem melegít.
Ennek ellenére itt is van pár
aranyszabály, amit érdemes megfogadni:
- Izületek: Ha nem is érezzük, hogy fázunk, akkor is fontos védeni az izületeket, mert pár év múlva nagyon meg tudja bosszulni magát. Itt talán a térd van a leginkább kitéve a hidegnek, ezért ha a nadrág alá nem is kell mindig jobban felöltözni, érdemes térdmelegítőt hordani.
- Sapka: Leginkább az arcomat éri a hideg téli szél, de ez annyira nem zavaró. Ennek ellenére sapkát mindig hordok, mert a fület is kell védeni. Ha bukósisakot hordasz, lehet kapni alá egy úszósapkához hasonlító vastagabb szövetből készült sipkát, amennyiben nem, akkor bármi megteszi amit az utcán is hordani szoktunk.
- Kesztyű: Leginkább a kézfejem szokott fázni télen annak ellenére, hogy mindig hordok kesztyűt. Fontosnak tartom azonban, hogy valamennyire vízhatlan (sajna teljesen víztaszítóról nem tudok), és a szelet nem átengedő ötujjas kesztyűt húzzak. A kötött kesztyű szóba sem jöhet! Biciklizés közben olyan, mint a szita, beázik és átfúj rajta a szél, ezért mindenképpen javaslom egy pár kerékpáros téli kesztyű beszerzését.
- Zsebkendő: Sokan mondják, hogy félnek, mert a hidegtől arcüreg gyulladást kapnak. Nekem még egyszer sem sikerült jó pár év alatt, és szinte mindig tele van a zsebem zsebkendővel, mert a hideg szellő egyből megteszi a jótékony hatását, és folyni kezd az orrom.
- Cipő: Rosszabb időjárási viszonyok között a legrosszabb helyzetben a cipő van, mivel azt éri legkönnyebben a víz. Két dolog van, ami ez ellen védelmet nyújt. Az egyik az első sárvédő aljára szerelhető kis gumilap vagy laffantyú (vidéken rengeteg bicajon látni), ami megakadályozza, hogy pont a cipőnkre folyjon a víz (mert a sárvédő a cipőre és a váltóra tereli rá). A másik a kamásli, amit csak igazán zord időjárási viszonyok között szoktam használni, mert elég macerás a felvétele.
Egy ismerősöm eléggé hülyének
nézett, mikor télvíz kellős közepén bicajjal érkeztem hozzá,
és viccelődött is velem. Mivel tudtam, hogy síelni szokott,
megkérdeztem, hogy ha síelni lehet télen, akkor bicajozni
miért ne lehetne?
Nem lehet télen biciklizni? Ilyen a téli Budapest bringával.
forrás: cyclechic.blog.hu
Továbbá számomra nincs jobb, mint egy eleve mozgásszegényebb időszakban felpattanni a biciklire és érezni az arcomon a reggeli csípős hideget (ami egy kávéval is felér).