[Közlekedj okosan!] Használj világítást!

Ugyan teljes joggal van előírva, hogy kötelező a biciklit kivilágítani (a szabályozás pontos paraméterei mondjuk eléggé abszurdak és elavultak), sajnos megszámlálhatatlan kivilágítatlan biciklist lehet látni ahhoz, hogy erről is írjak. A témát még aktuálisabbá teszi, hogy a Criticalmasson tegnap tettek közzé egy felhívást, miszerint szerdán kerül megrendezésre a II. Nagy Országos Lámpaszámlálás.




Ha van időd, nagyon hasznos lenne ha november 16-án, szerdán 20 perc önkéntességgel segítenéd a felmérést, hogy még teljesebb legyen a kép. A tavaszi eredmények számomra eléggé lesújtóak voltak, mert mindössze 57% volt szabályos, míg 20% csupán félig volt kivilágítva. Holott nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy a kerékpáros balesetek elsődleges oka a kerékpáros hiányos kivilágítása vagy egyenesen a láthatatlansága, igaz, ebbe beletartozik a holttérben tartózkodás veszélye is, nemcsak a kivilágítatlanság.

Meg kell jegyeznem, kíváncsi vagyok, hogy ténylegesen hányan lehetnek szabályosak, mert abban van egy pár számomra abszurd rész, mint pl.:
  • A kerékpárlámpák elektromos kapcsolásának olyannak kell lenni, hogy a lámpák együtt legyenek be- és kikapcsolhatók.
Továbbá a lámpa meg egyebek helyére vonatkozó rész:
  • az úttesthez 0,35 méternél közelebb,
  • a lámpák az úttesttől 0,90 méternél távolabb,
  • a fényvisszaverők az úttesttől 0,60 méternél távolabb ne legyenek.
Kíváncsi vagyok, hány rendőrnél van centi... A teljes szabályzatot a bringawikin megtaláljátok.

Volt alkalmam jó pár év alatt megfigyelnem (amerre én közlekedem), hogy mennyire változó a biciklisek kivilágítása egész évben. Erre a legjobb példa, hogy a zordabb időjárási viszonyokban ugyan kevesebb a biciklis, de kisebb arányban vannak a lámpa nélküliek. Sajnos azonban még télen is bőven akad olyan, aki vaksötéten száguldozik, vagy csak részben van kivilágítva.
Ha időm úgy engedi, néha szóba szoktam elegyedni a kivilágítatlan bringásokkal, és rákérdezek, mi ennek az oka. A válaszok eléggé eltérőek, van aki el sem gondolkozott azon, hogy az első világításra azért lenne szüksége, mert bicikliúton a szembe jövő biciklis nem látja. Van, aki egyszerűen nem törődik a saját biztonságával. A legmeglepőbb válasz azonban ez idáig az volt, hogy "mert elcsúfítja a biciklit".
Végeredményben szerintem igazán jó arány az lenne, ha - a bicikli szépsége ide vagy oda -, mindenki használna világítást.