Ugyan teljes joggal van előírva, hogy
kötelező a biciklit kivilágítani (a szabályozás pontos
paraméterei mondjuk eléggé abszurdak és elavultak), sajnos megszámlálhatatlan kivilágítatlan biciklist lehet látni ahhoz, hogy erről is írjak.
A témát még aktuálisabbá teszi, hogy a Criticalmasson tegnap tettek
közzé egy felhívást, miszerint szerdán kerül megrendezésre a
II. Nagy Országos Lámpaszámlálás.
Ha van időd, nagyon hasznos lenne ha november 16-án, szerdán 20 perc önkéntességgel segítenéd a felmérést, hogy még teljesebb legyen a kép. A tavaszi eredmények számomra eléggé lesújtóak voltak, mert mindössze 57% volt szabályos, míg 20% csupán félig volt kivilágítva. Holott nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy a kerékpáros balesetek elsődleges oka a kerékpáros hiányos kivilágítása vagy egyenesen a láthatatlansága, igaz, ebbe beletartozik a holttérben tartózkodás veszélye is, nemcsak a kivilágítatlanság.
Meg kell jegyeznem, kíváncsi vagyok, hogy ténylegesen hányan lehetnek
szabályosak, mert abban van egy pár számomra abszurd rész, mint
pl.:
- A kerékpárlámpák elektromos kapcsolásának olyannak kell lenni, hogy a lámpák együtt legyenek be- és kikapcsolhatók.
Továbbá
a lámpa meg egyebek helyére vonatkozó rész:
- az úttesthez 0,35 méternél közelebb,
- a lámpák az úttesttől 0,90 méternél távolabb,
- a fényvisszaverők
az úttesttől 0,60 méternél távolabb ne legyenek.
Kíváncsi vagyok, hány rendőrnél van
centi... A teljes szabályzatot a bringawikin megtaláljátok.
Volt alkalmam jó pár év
alatt megfigyelnem (amerre én közlekedem), hogy mennyire változó
a biciklisek kivilágítása egész évben. Erre a legjobb példa,
hogy a zordabb időjárási viszonyokban ugyan kevesebb a biciklis,
de kisebb arányban vannak a lámpa nélküliek. Sajnos azonban még
télen is bőven akad olyan, aki vaksötéten száguldozik, vagy csak részben van kivilágítva.
Ha időm úgy engedi, néha szóba
szoktam elegyedni a kivilágítatlan bringásokkal, és rákérdezek, mi ennek az oka. A válaszok
eléggé eltérőek, van aki el sem gondolkozott azon, hogy az első
világításra azért lenne szüksége, mert bicikliúton a szembe
jövő biciklis nem látja. Van, aki egyszerűen nem törődik a saját biztonságával. A
legmeglepőbb válasz azonban ez idáig az volt, hogy "mert elcsúfítja
a biciklit".
Végeredményben szerintem igazán jó arány az lenne, ha - a bicikli szépsége ide vagy oda -, mindenki használna világítást.