Már nem csak autóval járható a csömöri Major úti M0-ás felüljáró


Régóta várt fejlesztés készült el Csömörön. 2008-as átadása óta az M0-ás keleti szakasza nem kis gondot okozott az arra nem gépjárművel közlekedőknek. Most szerencsére ez a helyzet megszűnt, ám az utólagos "gondolkodásnak" hála tökéletes megoldás már nem születhetett. Ezért is lenne fontos, hogy a bringautat ne legyen kötelező használni, és erre az autóvezetők figyelmét is felhívják.



Fontos megemlíteni rögtön az elején, hogy maga a tény, hogy megépült, kívánatos volt és időszerű. Továbbá Csömör az első település az M0 keleti szakaszán, ahol kerékpárúton kelhetünk át az autóút fölött.
Mióta már használatba lehet venni, sokkal többen közlekednek ezen a szakaszon kerékpárral vagy gyalog, mint előtte. Ez is jól mutatja, hogy mennyire befolyásolja közlekedési szokásainkat az, hogy miképp alakítjuk ki a városi területeinket. Ha mindent a motorizált közlekedésre tervezünk, és nem is gondolunk az egyéb közlekedési módokra, akkor esélyük sem lesz megjelenni.

Így történt ez itt is. Mikor átadták az M0 ezen szakaszát, már látható volt, hogy nem csak Csömörön, de az egész régióban nem gondoltak sehol a gépjárműveken kívül másra.
Az, hogy ez Csömörön okozott a legnagyobb visszhangot, talán annak is köszönhető, hogy legközelebb van Budapesthez, így mindenki számára ismerős dilemma, hogyha nem autóval akar átjutni, akkor merre induljon.

A most elkészült szakasz ezért is volt jó, hogy megépült. Ám fontos, hogy az arra közlekedők tudják, a jelenlegi megoldás sajnos nem a legideálisabb, mert nem irányhelyes, így számos olyan pontja van, ami nem nyújt akkora biztonságot a kerékpárosoknak, mint hiszik. Jelenleg a szervizút kereszteződésnél a táblázás még az építkezés előtti állapotot mutatja, ami nem csak félrevezető, de alkalmas lehet, hogy konfliktus esetén a gyengébb félre lehessen mutogatni.


A legproblémásabb kereszteződés - a táblákat le kellene szerelni.

Ugyanilyen kialakítása van a jóval korábban megépült Timur utcának is. Ezért is lenne fontos a kötelező használatot feloldani, hiszen vannak olyan kerékpárosok, akiknek már nem megfelelő ez a létesítmény, mert bármikor találkozhatnak egy szembe jövő biciklissel vagy gyalogossal, amikor már nem férnek el egymás mellett. Továbbá a KRESZ szempontjából is érdekes helyzetet teremt az utólagosan megépült keskeny járdaszakaszon a kerékpárút vége tábla.


Az ominózus szakasz, ahol nem fér el 2 bringás.
Miért nem fért el az aknafedő az út mellett?

Fontos megjegyezni, hogy Cinkotán a Magtár utcában már irányhelyes kerékpársáv van tervezve, így fontos lenne a csömöri szakaszon is ezzel az opcióval tervezni. Ugyan a felüljáró szélesítésére nincsen mód, azonban ennek ellenére olyan kialakítást kellene preferálni, ami nem szakítja meg az irányhelyes közlekedést, és terel át egy amúgy is szűk járdára.

Forrás: TRENECON COWI Kft.
Koppenhágai típusú, emelt padkás kerékpársáv. Az ideális megoldásra a felüljáró építése előtt kellett volna gondolni!