A kérdőívet összesen 128 válaszadó töltötte ki. Minden válaszadó aktív volt legalább az egyik vizsgált kerületben: a X. kerületben 48, a XVI. kerületben 53, a XVII. kerületben pedig 56 válaszadó bringázik rendszeresen. Emellett 26 válaszadó több vizsgált kerületben is aktívan kerékpározik.
A kérdőív gerincét az a 4 nyitott kérdés alkotta, ami a kerékpáros mindennapok legfontosabb problémáit érintik: melyek a veszélyes helyszínek, hol van szükség felújításra vagy kerékpártámaszokra, illetve mely egyirányú utcákon kellene lehetővé tenni a kétirányú biciklis közlekedést.
A kutatás egyik legfontosabb eredménye, hogy a három kerületben kerékpározók továbbra is számos útszakaszt veszélyesnek éreznek. A legtöbb helyszínt ennél a kérdésnél említették, ez mozgatta meg a kitöltőket a legjobban. A lenti listában soroltuk fel azokat a helyszíneket, ahol fontos lenne a kerékpárral közlekedők biztonságérzetét növelni. A helyszíneket az említések száma alapján kategóriákba rendeztük.
Nagyon sokan említették:
Nagyon sokan említették:
- X. Jászberényi út
- XVII. Keresztúri út
- XVI. Veres Péter út
- XVII. Helikopter út
- XVII. Pesti út
- XVII. Ferihegyi út
- X. Kozma utca
- XVI. Cinkotai út
A sort még folytathatnánk, mert összesen 130 helyszín került említésre, de ezek voltak a legfontosabbak.
Ugyan mindhárom kerületben számos helyen létesültek új kerékpárparkolók az utóbbi időben, továbbiakra is szükség van. A válaszok alapján a második legfontosabb téma volt ez, tekintve, hogy összesen 73 helyszín merült fel a három kerületet együttvéve.
Néhányan említették:
Mindezek mellett arra is kíváncsiak voltunk, hogy hogyan érzik magukat a bringázók ebben a három kerületben, mennyire tartják biztonságosnak a kerékpárral közlekedést. Ehhez egy 4 fokú skálát használtunk, ahol az 1-es érték jelentette azt, hogy teljes biztonságban érzi magát a kerékpáros, a 4 pedig azt, hogy egyáltalán nem.
A következő lépés a Kelet-Pesti Területi Szervezet és az egész Kerékpárosklub számára az, hogy felkeressük az egyes kerületek önkormányzatait (Kőbányán január végén jártunk), és tolmácsoljuk feléjük ezeket a kéréseket, illetve hogy párbeszédet kezdeményezzünk a terveikről. Amint valamilyen megosztható információval tudunk szolgálni, jelentkezünk.
Ugyan mindhárom kerületben számos helyen létesültek új kerékpárparkolók az utóbbi időben, továbbiakra is szükség van. A válaszok alapján a második legfontosabb téma volt ez, tekintve, hogy összesen 73 helyszín merült fel a három kerületet együttvéve.
Néhányan említették:
- X. Sibrik Miklós úti Interspar/Family Center
- XVI. Jókai Mór utcai szakrendelő
- XVII. Keresztúri piac
- X. Gyömrői úti bevásárlóközpont (Auchan)
- X. Kőbánya felső vasútállomás
- X. Maglódi úti Lidl
- X. Örs vezér tere (őrzött) / Árkád
- XVI. Mátyásföld Repülőtér HÉV megálló
- XVII. Pesti úti Tesco parkoló
- XVII. Rákos vasútállomás
- XVII. Rákosliget vasútállomás
A válaszokat nézve a harmadik legfontosabb téma az útminőség, az úttestek/kerékpáros létesítmények (kerékpárutak, kerékpársávok) felújítása volt – összesen 54 helyszínt merült föl ezzel kapcsolatban.
Nagyon sokan említették:
Nagyon sokan említették:
- XVI. Veres Péter út
- X. Kozma utca
- X. Kőbányai út
- X. Algyógyi utca
- XVI. Magtár utca
- X. Gyakorló utca
- X. Gyömrői út
- X. Halom utca
- X. Harmat utca
- X. Mádi utca
- XVI. Szlovák út
- XVII. Pesti út
Budapesten ma még sok helyszínen előfordul, hogy az egyirányú utcákban kerékpárral sem közlekedhetünk mindkét irányban. Ez az esetek jelentős részében felesleges tiltás. A kelet-pesti kerületekben is felmerült néhány ilyen utca, összesen 61.
Sokan említették:
Sokan említették:
- X. Halom utca
- XVII. Kép utca
- X. Kolozsvári utca
- X. Bánya utca
- X. Hárslevelű utca
- X. Nyitra utca
- X. Sörgyár utca
- XVI. Pilóta utca
- XVI. Veres P. út szervizút egyirányú szakaszai
- XVI. Zsélyi Aladár utca Veres Péter felőli vége
- XVII. Ady Endre u. (Kép u. és Baross u. között)
Mindezek mellett arra is kíváncsiak voltunk, hogy hogyan érzik magukat a bringázók ebben a három kerületben, mennyire tartják biztonságosnak a kerékpárral közlekedést. Ehhez egy 4 fokú skálát használtunk, ahol az 1-es érték jelentette azt, hogy teljes biztonságban érzi magát a kerékpáros, a 4 pedig azt, hogy egyáltalán nem.
A három kerület átlaga végül 2,31, ami közelebb van ahhoz, hogy teljesen biztonságban érzik magukat, mint ahhoz, hogy egyáltalán nem, de az 1-es érték még messze van. Kerületenként a XVI. szerepelt a legjobban, ott 2,08 az átlag, míg a X. és a XVII. kerület kicsit le van maradva, itt 2,38 és 2,48 az átlagos biztonságérzet. A hosszú távú célunk természetesen az, hogy mindhárom kerületben jobbak legyenek ezek az értékek egy következő felmérésben.
Addig is, hátszelet! :)