Közmeghallgatáson jártunk Rákosmentén - Íme a várható bringás fejlesztések

Kép: Katona Csaba/Rákoshegyi Hírlap

Rákosmente Önkormányzata november 26-án közmeghallgatást tartott a Vigyázó Sándor Művelődési Házban, és e jeles alkalmat kihasználva összeállítottunk egy kisebb paksamétányi kérdést a kerület bringás jövőjével kapcsolatban. Összefoglaló a várható kerékpárforgalmi fejlesztésekről.

Nem kellett sokat várni, hogy a kerékpározás témája felmerüljön: Riz Levente polgármester már a megnyitó beszédében megemlítette a fontosabb közeljövőbeli fejlesztések részeként a Bökényföldi út (erről itt írtunk korábban) és a Bélatelepi út/Csévéző utca mentén építendő kerékpárutakat. A Bökényföldi út felújítása és a kerékpárút már 2016-ban megvalósul.

A XVII. kerületi kerékpáros fejlődés egyik legnagyobb akadályának a hálózati értelemben vett elszigeteltséget tartjuk. Megnyugtató, hogy a XVI. kerület felé ez a probléma már jövőre megoldódik, ill. a XVIII. kerülettel is meglesz a kapcsolat. Riz Levente egyébként felvette a kapcsolatot a dél-pesti kerületek polgármestereivel, hogy a kerékpáros hálózat hiányosságaira és kiépítésének szükségességére felhívja a figyelmet.

Kőbánya ill. a belváros felé a legrövidebb utat a Jászberényi út jelenti, amely finoman szólva nem a kerékpárbarát kialakításáról ismert. A Maglódi út és az Élessarok közti szakaszt nemrég felújították (sajnos kerékpáros létesítmény nélkül), és buszfolyosót építettek ki. Felvetettük, hogy kompromisszumos megoldásként átalakítható-e busz-kerékpársávvá a jelenlegi buszsáv, amely ugyan nem mindenkinek vonzó alternatíva, de részben javítana a hálózatiságon. Riz Levente nem tartja ezt kizártnak, az ugyanakkor biztos, hogy jelenleg a fővárosnál nem prioritás a Jászberényi út bringabarát átalakítása, helyette a Rákos-patak menti kerékpárút folytatását, hiányzó szakaszainak kiépítését részesítik előnyben, amely majd vonzó útvonal lesz Kőbánya és a belváros irányába (erről bővebben itt írtunk).

Javasoltuk az egyirányú utcák felülvizsgálatát, azok megnyitását a kétirányú kerékpárforgalom számára. Jelenleg csak a Kaszáló utca egy szakaszán lehet ellenirányban biciklizni. A szomszédos XVI. kerület jó példa, 2014 óta szép ütemben halad az egyirányú utcák átalakítása - előny egyébként, hogy Rákosmentén jóval kevesebb az ilyen utca. A polgármester támogatja az ügyet, sőt kiderült, hogy Rózsahegyi Péter képviselő már a 2010-es KRESZ módosítás idején benyújtotta előterjesztését ez ügyben, de akkor nem járt sikerrel.

A XVI. kerület Rákosmentével közösen tervezi a Szilas menti kerékpárút meghosszabbítását a Naplás-tó irányába (ez 2017-ben valósul meg). A Naplás útnál előbb a csapadékvíz elvezetését kell megoldani, utána épülhet a kerékpárút.

A Bökényföldi utat követően épül majd a Cinkotai út mentén a bringaút. Ezzel kapcsolatban jó hír, hogy tervezik az összeköttetést a Rákos-patakkal, így a Szilas- és a Rákos-patak között közvetlen bicajos kapcsolat létesül.
 
Ezek hangzottak el - vannak ambíciózus tervek, lehet majd mit számonkérni, bár alapvetően pozitív hozzáállást tapasztaltunk. A rákosmenti városvezetők gyakran hangoztatják, hogy a kerület többször is elnyerte a Kerékpárosbarát Település címet (zárójelben megjegyzendő, hogy a pályázat a Kerékpárosklub szakmai véleménye szerint köszönőviszonyban sincs a valóban kerékpárbarát szempontokkal), úgyhogy itt az alkalom, hogy a hálózat bővítésével és költséghatékony megoldások alkalmazásával tényleg bringabaráttá tegyék a városrészt. A Magyar Kerékpárosklub a kerület stratégiai partnere, célunk, hogy ez a partnerség a területi szervezetünk szintjén is megerősödjön.