2011. 11. 23.

Nagykőröst elárasztották a kerékpártámaszok

Többször megjegyeztük már, hogy az egyik legfontosabb kerékpáros fejlesztés nem is annyira a kerékpárút hálózat bővítése, hanem a kulturált és biztonságos biciklitárolás lehetővé tétele. Nagykőrös belvárosát idén ősszel újították fel, és a kerékpárosok számtalan új biciklitámaszt vehettek birtokba. Mondanom sem kell, hogy Kelet-Pesten is szeretnénk látni ilyen pozitív változást.




Mi köze van Nagykőrösnek Kelet-Pesthez? Nem sok, viszont Nagykőrösre járok főiskolára, úgyhogy megfigyelhettem a kerékpáros fronton történt jelentős változásokat. A városközpontot az elmúlt hetekben újították fel, ezzel együtt hazai mércével megszámlálhatatlan kerékpártámaszt is átadtak. A példa mindenképp említést érdemel.

A belvárosban most már csaknem az összes fontosabb közintézménynél és szolgáltatásnál (gimnázium, Polgármesteri Hivatal, bank, stb.), templomnál, üzletsornál valamint a központi buszállomásnál leköthetjük a bicajunkat a mai követelményeknek megfelelő támaszokhoz. Nem is kevéshez, megdöbbentően sokat raktak le szerte a városközpontban. Szinte mintha Hollandiába csöppentünk volna. Ami különösen tetszik, hogy itt-ott még a parkolókat is feláldozták, hogy a helyükre kerékpártámaszokat helyezzenek.


A helyiek gyorsan átszoktak az új támaszokra (régi kerékgyilkosok is vannak mindenfelé). A lakatolási szokások merőben mások mint Budapesten, általában vékony, sodrony díszlakatokat használnak vagy semmit, egyszerűen letámasztják a gépet, és kész.
Az alföldi városban egyébként eddig is népszerű volt a biciklizés, erről a buszmegálló árulkodik leginkább: külön program szabad helyet találni. Habár nálunk is akad példa jó kerékpártámaszokra a XVI-XVII. kerületben, óriási szükség lenne egy átgondolt kerékpáros parkolási szisztémára: legalább a közintézményeket és a közlekedési csomópontokat (forgalmasabb HÉV megállók, Örs vezér tere metróállomás) kellene lefedni, hogy megkönnyítsék a csatlakozást a tömegközlekedésre. Nem utolsósorban a kulturált kerékpártárolás vonzó: tömegek aligha fognak biciklire ülni, ha a kerítéshez kell kötni a cangát, a kerékbetolós tárolókat pedig mihamarabb el kéne felejteni.