2011. 08. 21.

Biciklizés és tömegközlekedés kombinálása - (felemás) hazai lehetőségek

Nemrégiben írtunk a BKV biciklis bérletéről, és ennek apropóján úgy gondoltuk, sorra vesszük a biciklis és közösségi közlekedés ötvözésében rejlő lehetőségeket.
A kelet-pesti régió igen jó adottságokkal rendelkezik kötött pályás közlekedés szempontjából, mert míg a XVI. kerületet és környékét a HÉV fedi le, addig a XVII. kerületben a vonat tölthetné be ezt a funkciót; mégsem annyira közkedvelt, mint lehetne.

Gyakran hangzik el itthon, hogy nagy távok megtételére nem alkalmas a bicikli, ám ezt igen könnyű megcáfolni, és elsőként jön a kérdés, kinek mi a nagy táv. Bár Hollandiában például egy 15 km-es biciklizés nem számít soknak a munkahelyre vagy iskolába, itthon egyenesen olimpiai teljesítménynek gondolják egyesek. Sokan kint jóval nagyobb távra laknak úti céljuktól, mégis biciklivel is közlekednek. Kimutatták, hogy Hollandiában több biciklit használ egy nap egy ember, mert eggyel otthonától megy el az állomásig, majd a belvárosból egy másikkal. Ehhez fontos elsőként megteremteni a jó tárolási lehetőségeket, mert Kelet-Pesten csupán a kerepesi HÉV megállóban lehet B+R, azaz Bike+Ride parkolóval találkozni, és az Örs vezér téren is gondban lennénk a tárolással. Hiú ábrándnak tűnhet az a képzelgés, hogy a HÉV-ről ne kelljen átszállni, és egyenesen a belvárosig mehessünk vele, ahol pedig egy közbringa rendszert használhatnánk...

A másik probléma ha valaki szállítani szeretné a biciklijét, hiszen csúcsforgalomban a HÉV-ek és a vonatok is meglehetősen zsúfoltak, és kerékpár szállítási lehetőségeik igen gyérek. A HÉV-en csúcsidőben két kocsiban lehet egyes vonalakon 4-4 darab biciklit szállítani (kivétel a csömöri szakasz, ahol csúcsidőben is csupán 4 darabot lehet a három szerelvényes vonatok miatt), míg vonatoknál meglehetősen változó, az éppen adott vonattól függ. Árait tekintve a HÉV a bérlettel utazóknak igen kedvező, ám a vonaton való szállítás kilométer arányos, és nem vonható bele a budapesti egyesített bérlethez vett biciklis bérlet, így Budapesten belüli szállításkor is külön jegyet, illetve bérletet kell váltani.




Ez utóbbi esetben igen célszerű lenne a két biciklis megoldás, és nem véletlen, hogy az amszterdami főpályaudvar előtt háromemeletes tároló található. Az utóbbi időben itthon is kezdik ezt felismerni, ugyan nem kelet-pesti régióban, hanem Pilisen újult meg ennek megfelelően a pályaudvar

Ennek ellenére megéri anyagilag, időben is valamely módját választani a kombinált közlekedésnek, csupán el kell fogadni, hogy nem lesz elsőre annyira komfortos mint lehetne, így kénytelenek leszünk kerítéshez vagy oszlopokhoz lakatolni, és mire elfogynak majd a helyek a kerítéseken és oszlopokon, addigra a körülmények is normalizálódnak.