2011. 12. 15.

Bizottsági ülésen ismertették a XVI. kerületi kerékpáros koncepciót

Nemrég beszámoltunk róla, hogy intenzív, többrésztvevős párbeszéd indult meg a XVI. kerületi kerékpáros közlekedési koncepció kapcsán (huhh, az alliterációt nem tudtam elkerülni...). Az önkormányzat máris továbbmozdította az ügyet: december 12-én a Kerületfejlesztési és Üzemeltetési Bizottság ülésén mi is ott voltunk, ahol a koncepciót a bizottsági tagok számára is ismertették.



Becsák Péter, a tervező Pro Urbe kft. mérnöke ismertette a leendő terveket. A tervezendő nyomvonalakat kettéválasztották egyrészt főhálózati elemekre, amelyeknek célja, hogy kapcsolatot teremtsenek a szomszéd kerületekkel, településekkel, valamint centrumirányú forgalmat bonyolítsanak le. Ilyen az Újszász utca, a Rákospalotai határút vagy a Cinkotai út. A másik kategória a kerületen belüli közlekedést szolgáló nyomvonalak: ez esetben nem kimondottan kerékpáros infrastruktúrára kell gondolni, de nem is az eldugott kisutcákra, hanem olyan kis forgalmú utakra (forgalomcsillapított övezetre), amelyek hosszas tekergés nélkül biztosítanak kapcsolatot a főhálózati útvonalakkal. Példaként a János utcát, a Rákóczi út egy részét, a Sashalmi sétányt vagy a Szent Korona utcát tudom említeni.
Tudom, hogy térkép nélkül ez nagyon szárazon és homályosan hangzik, de az Önkormányzat és a tervező cég kérésére nem hozhatjuk nyilvánosságra a koncepció térképét, hanem majd csak a jóváhagyott tervet.

A koncepció lényegében nem változott az első megbeszélés óta, azonban számos észrevétel és javaslat elhangzott. Kisebb vita alakult ki, hogy miért pont azokat az utcákat jelölte ki a tervező helyi hálózati főelemekként, amelyeket a térképen berajzolt. A tervezők a kerületen belüli közlekedésre szolgáló nyomvonalakat a tempo 30-as zónákhoz igazították, ezért például a Rákóczi út Szent Korona utca és a Rákospalotai határút közti forgalmas szakaszát nem javasolják kerékpározásra, annak ellenére, hogy az utca többi része a helyi hálózat kijelölt nyomvonala. Ezeket a nyomvonalakat persze nem kell használni a kerékpárosoknak, csupán javasolt, forgalomcsillapított útvonalakról van szó, amelyeket a legalkalmasabbnak találtak a kerületen belüli biciklizésre.

A helyi hálózati elemek közé számos egyirányú utca tartozik, amelyeket mindenképp járhatóvá kell tenni kerékpárosok számára az ellenkező irányban is. László János kiemelte, hogy minden utcát meg kell vizsgálni annak érdekében, hogy a lakosok a kerület bármely pontjáról könnyedén, akadálymentesen megközelíthessék főhálózati útvonalakat vagy éppen a közértet, iskolát, munkahelyet. Fontos megállapítani, hogy melyik csomópont járható, melyik nem? Melyik utca nyitható meg két irányba, melyik nem? Az is lehet, hogy egy meglévő kétirányú utcát szükséges egyirányúsítani úgy, hogy a kerékpárosoknak megmarad a kétirányú közlekedés lehetősége.
Szathmáry László képviselő a János utca egyirányú szakaszát említette, mint eklatáns példát, amely ha két irányba közlekedhető lenne biciklivel, a közeli Lidl máris sokkal könnyebben megközelíthető lenne.

Ismét szó esett a HÉV északi oldalán futó szervízútról (Veres Péter út), amelyet szintén alapos vizsgálatnak szeretnének kitenni, annak érdekében, hogy kerékpárral akadály nélkül járható legyen. A XV.-XVI. kerület határán a Késmárk utcai csomópont kialakítása alighanem kemény dió lesz, mert itt csak bonyolult megoldással tudják majd elvezetni a kerékpáros forgalmat.

Nem drasztikus mértékben, de előkerült a hétvégi kerékpáros/turista kontra rutinos bringával közlekedő örökzöld vitatémája is. A bizottsági tagokat László János felvilágosította, hogy szét kell választani a turizmust szolgáló és a hivatásforgalmi közlekedést, mert nem mindegy, hogy melyik a fő célcsoport. A "hétvégi bringás" vagy a turista úgyis a félreeső kisutcákat és a kirándulóhelyeket választja, mert neki nem a sebesség a lényeg, hanem a kikapcsolódás. "A jó kerékpáros infrastruktúra három fő szempontja, hogy gyorsan, kényelmesen és biztonságosan lehessen közlekedni rajta, mindenekelőtt ezt kell figyelembe venni." - fogalmazott a Magyar Kerékpárosklub elnöke.

Az eddig tervezett útvonalak közül hiányoltuk a Magtár utcát, amelyre az Újszász utcához hasonlóan szintén ráférne egy alapos felújítás, azzal együtt pedig akár kerékpársávot is kaphatna. Fontos útvonalról van szó, mert Csömört összeköti lényegében a Szerb Antal Gimnáziummal.

"Sztárfotó" az ülésen résztvevőkkel

A koncepciót a bizottság jóváhagyta, azonban még nem fogadták el kész tervként, mivel az elhangzott javaslatokat és észrevételeket a tervező cég szakmailag megvizsgálja, és amennyiben lehetséges, beilleszti a koncepcióba. Ezért igyekszünk mi is összeszedni a gondolatainkat, melyek azok a lehetőségek, amelyek esetleg kimaradtak (lásd Magtár utca). Szívesen várunk bárkitől építő jellegű javaslatokat, igényeket, írjátok le kommentbe, üzenjetek mailben, Facebookon!