2011. 10. 27.

Csömörön a helyzet változatlan: felüljáró körkép

2008-ban adták át az M0-ás keleti szakaszát. Akkor Csömörön váltotta ki a legnagyobb visszhangot, hogy a felüljáróknál eléggé felemásra sikerült a gyalogos és kerékpáros közlekedés megoldása. Míg a csömöri szakaszon 6 db felüljárót építettek, addig ennek csupán a felénél lehet elmondani, hogy a gyalogosok számára jól használható, míg bicikliseknél ennél összetettebb a kép. Eltelt három év, utánanéztem, mi változott...

Az egészen abszurd, hogy a három felüljárónál a gyalogosforgalomra nem is gondoltak, holott kettőnél szükség lett volna járdára. Főleg azért, mert Csömörre nem jár éjszakai busz, gyakran sötétben van a legnagyobb gyalogos forgalom. Emiatt és a Csömöri Civil Egyesület tüntetése miatt a NIF utólagosan épített járdát, azonban ez csupán a híd M0-ás autóút feletti részén történt meg (a rávezető résznél hiányzik), és elkészülte óta betontömbökkel van lezárva, így tulajdonképpen a helyzet változatlan. 
Igaz, a teljes képhez hozzátartozik, hogy a Csömöri Civil Egyesület immáron egy éve vezeti a települést, és az október 6-i képviselő-testületi ülésen arról döntöttek, hogy elkészítik a terveket a felüljárókhoz a gyalog- és kerékpárutakról.

A bicikliseknél ennél bonyolultabb a kép, hiszen mindegyik felüljárót tudják a rutinosabbak használni, ám számukra sem a legideálisabb a mostani megoldás, és ami rossz, hogy már igazán jó nem is lehet soha. Hiszen ha esetleg elkészül a járda, és arra terelik őket, akkor garantált a konfliktus a gyalogosokkal, továbbá az odavezető úton is hasonlóan rossz megoldást teremtenének, mint a Timur utcai bicikliútnál. Így azoknak, akik most az úttesten közlekednek, garantáltan lenne minimum 3db kereszteződés, aminél fokozott balesetveszélynek lennének kitéve, ebből az egyik ráadásul az M0-ás melletti bekötőút lenne.

A többi felüljáró mind biciklis, mind gyalogos szempontból jól használható, vagy azért, mert nincs rajta autós forgalom, vagy azért, mert annyira elenyésző, hogy azzal együtt is biztonságos. Ám meg kell jegyezni, hogy ezek nem a legfontosabb közlekedési útvonalakon helyezkednek el. Ennek ellenére jó, hogy megépültek, mert hétvégi biciklizéskor vagy kiránduláskor megéri a kerülőt, főleg ha gyerekekkel van valaki.


A felüljárók térképen illusztrálva:
Csömöri felüljárók nagyobb térképen való megjelenítése




Személyes véleményem, hogy a felelősség az előző csömöri vezetést terheli, hiszen az ő hibájukból adódóan már talán soha vagy nagyon drágán lehetne utólag kijavítani a hibákat.
Ám ennek ellenére sajnos lehet tovább rontani a helyzeten, hiszen ha most a jelenleg meglévő járdaszakaszra terelik rá a bicikliseket, akkor egyrészt nem fognak elférni a gyalogosokkal, másrészt számos balesetveszélyes kereszteződést fognak létrehozni.


Ilyen szélességű járdán legfeljebb libasorban lehet haladni, nemhogy két irányban...

A legideálisabb az lenne szerintem, ha normális akadálymentes járdát csinálnának a felüljárókra, lehetőleg minél szélesebbet, hogy ha esetleg valaki nem akar kerülni, de kisgyerekkel van, akkor használhassa a járdát.
Azoknak pedig, akiknek nap mint nap kell arra járniuk dolgozni, kiszélesítenék az oda vezető utakat, így nem kellene kerülgetni egymást az autóval és biciklivel közlekedőknek. A 300 méter hosszú felüljárón pedig 50km/h sebességkorlátozással a nagyobb sebességkülönbséget is ki lehetne iktatni, és ez az autóval közlekedőket sem hátráltatná nagyon. 
Egy ilyen nehéz helyzetben azonban mindenképpen az lenne az ideális, ha több biciklisnek és civil szervezetnek is kikérnék a véleményét, és együttes megbeszélésük alapján születne a végső megoldás. Mert e felől kétségeim vannak...

Utoljára pedig elábrándozok, hogy eredetileg mi lett volna az ideális. Például külön járda és a felüljáró két oldalán szintbeli kiemelkedéssel kerékpársáv, amely utána normál sávként folytatódik. Valahogy úgy, mint Koppenhágában:





Update 2011.11.02.

Ugyanez a cikk a criticalmass.hu-n és a Magyar Kerékpárosklub honlapján is olvasható.